|
strona główna > Komunikaty
1. Wymagania edukacyjne z przedmiotu AUDYCJE MUZYCZNE dla uczniów klas IV-VI/6 i II- IV/4
opracowanie mgr Marzena Dobrowolska- Musialik
Pierwszy rok nauczania 1.Różne rodzaje muzyki 2. Elementy dzieła muzycznego: - podstawowe rodzaje rytmu i jego znaczenia - melodia (dokonywanie analizy melodii, kierunku, punktu kulminacyjnego) - dynamika (oznaczenia dynamiczne, określanie degradacji dynamiki w utworze) - agogika (podstawowe oznaczenia agogiczne, wykorzystanie metronomu) - artykulacja (podstawowe oznaczenia i realizacja) - kolorystyka ( słuchanie i omawianie na przykładach z literatury muzycznej) - harmonia ( modalna, funkcyjna) - faktura dzieła muzycznego (homofonia, monofonia, polifonia) 3. Budowa okresowa (motyw, fraza, zdanie muzyczne i okres muzyczny) i ewolucyjna ( snucie motywiczne) 4. Formy pieśni: - jedno i dwuczęściowa forma - forma ABA, ABA1 - St. Moniuszko – twórca pieśni i oper 5. Głosy wokalne (rodzaje), zespoły wokalne 6. Polskie tańce narodowe: - polonez, krakowiak, kujawiak, oberek, mazur - związek muzyki ludowej z życiem ludu, instrumenty ludowe i stroje ludowe - tańce stylizowane (np. mazurek) 7. Tańce innych narodów: - marsz, walc, polka 8. Instrumenty muzyczne: chordofony smyczkowe 9. Rondo i wariacje muzyczne. 10. Patron szkoły. Ocena celująca: Ocenę taką otrzymuje uczeń, który potrafi to co na ocenę „bardzo dobrą” i ponadto: - bierze czynny udział w konkursach szkolnych (np. wiedzy o kompozytorach), pozaszkolnych i regionalnych organizowanych przez CEA – zdobywa przynajmniej wyróżnienie - świetnie opanował wiadomości klasy IV/ 6 i II/4 - jego wiedza i umiejętności wykraczają poza program klasy IV /6 i II/4 - potrafi biegle zastosować wiedzę na lekcjach powtórzeniowych i sprawdzianach teoretyczno- słuchowych - systematycznie przygotowuje się do lekcji - samodzielnie realizuje dodatkowe zadania - uczestniczy koncertach oraz słucha nagrań muzycznych w domu - wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy Ocena bardzo dobra: Uczeń posiada biegłą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zna i potrafi wymienić rodzaje muzyki i zna kryteria podziału. - potrafi wymienić elementy dzieła muzycznego, zna nazwy i wie, jaką rolę odgrywają w kształtowaniu charakteru utworu muzycznego, potrafi określić np. jakie jest tempo, dynamika utworu, potrafi określić elementy dzieła muzycznego w granych przez siebie utworach. - potrafi wymienić poznane grupy instrumentów, wie jaki instrument należy do konkretnej grupy. - potrafi nazwać i rozpoznać glosy wokalne, zespoły wokalne. - wie, czym się różnią monofonia, homofonia i polifonia, potrafi wskazać odpowiednie faktury w swoim repertuarze, rozróżnia je w słuchanych utworach. - uczeń rozróżnia słuchowo budowę okresową i ewolucyjną, sam tworzy proste układy ABA , znajduje w swoim repertuarze odpowiednie przykłady. - uczeń wie, na czym polega budowa ronda i wariacji, potrafi tworzyć własne proste kompozycje, rozróżnia je po wysłuchaniu. - uczeń zna cechy polskich tańców narodowych i stylizowane, potrafi je wymienić i rozróżnić słuchowo. - uczeń zna życiorys i twórczość patrona szkoły. - potrafi i rozpoznaje omawiane tańce innych narodów. - bezbłędnie zalicza wszystkie wymienione powyżej zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy - systematycznie przygotowuje się do lekcji - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze - aktywnie uczestniczy w lekcji Ocena dobra: - uczeń w stopniu dobrym posiada wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zalicza wszystkie omawiane zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne w skali procentowej 84%- 65% - rozpoznaje podstawowe formy muzyczne na podstawie słuchanych przykładów muzycznych - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy - systematycznie przygotowuje się do lekcji - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze - uczestniczy w prowadzonej lekcji, a także w koncertach i audycjach Ocena dostateczna: - Uczeń posiada zadowalającą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zadowalająco zalicza omawiane działy materiału poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne w skali procentowej 64%- 50% - wykazuje ogólną znajomość podstawowych form muzycznych - zadowalające przygotowanie do lekcji, co umożliwia uczniowi rozumienie realizowanych zagadnień programowych - prowadzi zeszyt przedmiotowy - uczestniczył co najmniej w 1 koncercie w semestrze Ocena dopuszczająca: - uczeń posiada mały zasób wiedzy w zakresie programu nauczania w danej klasie; - treści określone podstawa programową realizuje tylko z pomocą nauczyciela - z pomocą nauczyciela potrafi określić formę utworu ( jednoczęściowa, ABA, rondo, wariacje), wymienić głosy ludzkie, kompozytorów epoki - prace klasowe pisemne realizuje tylko w skali 49 %- 35%, nie potrafi pozytywnie zaliczyć wszystkich omawianych działów materiału - nie wykazuje aktywności na lekcjach oraz chęci w przezwyciężaniu trudności - nie starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy Ocena niedostateczna: - uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności określonych podstawą programową - nie realizuje minimum programowego - nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela wykonać zadania o niewielkim stopniu trudności - zna wybiórczo treści określone dla oceny dostatecznej (minimum programowe) - nie jest zainteresowany przedmiotem, nie bierze udziału w koncertach - ocena ta nie promuję ucznia do następnej klasy. Klasa V/6 i III/4 - Drugi rok nauczania 1. Muzyka starożytna 2. Muzyka w okresie średniowiecza: - ramy czasowe - zapoznanie z brzmieniem utworów średniowiecznych. - cechy chorału gregoriańskiego - przedstawiciele 3. Muzyka w okresie renesansu - ramy czasowe - zapoznanie z brzmieniem utworów średniowiecznych. - cechy chorału gregoriańskiego - kompozytorzy renesansu 4. Instrumenty dęte – aerofony (drewniane, blaszane, klawiszowe- miechowe) - budowa , prezentacja brzmienia 5. Podział historii muzyki na okresy. 6. Barok – cechy epoki, ramy czasowe 7. Formy wokalno- instrumentalne: - opera - kantata i oratorium - msza, pasja 8. Formy instrumentalne baroku: - suita barokowa, - concerto grosso i koncert solowy - kanon, inwencja, fuga 9. Kompozytorzy epoki baroku: - Jan Sebastian Bach - Jerzy Fr. Haendel - Antonio Vivaldi 10. Instrumenty strunowe szarpane i klawiszowe: - budowa, prezentacja brzmienia 11. Instrumenty perkusyjne (membranofony i idiofony) - budowa , prezentacja brzmienia 12. Instrumentalne zespoły kameralne i orkiestrowe. - skład zespołu - układ orkiestry - kolejność głosów w partyturze 13. Zawody związane z muzyką (prezentacja i omówienie wymienionych zawodów): - muzyk instrumentalista - muzyk wokalista - dyrygent - kompozytor - lutnik - reżyser dźwięku Ocena celująca: Ocenę taką otrzymuje uczeń, który potrafi to co na ocenę „bardzo dobrą” i ponadto: - bierze czynny udział w konkursach szkolnych (np. wiedzy o kompozytorach), pozaszkolnych i regionalnych organizowanych przez CEA – zdobywa przynajmniej wyróżnienie - świetnie opanował wiadomości klasy V/6 i III/4 - jego wiedza i umiejętności wykraczają poza program klasy V/6 i III/4 - potrafi biegle zastosować wiedzę na lekcjach powtórzeniowych i sprawdzianach teoretyczno- słuchowych - systematycznie przygotowuje się do lekcji - samodzielnie realizuje dodatkowe zadania - uczestniczy koncertach oraz słucha nagrań muzycznych w domu - wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy Ocena bardzo dobra: Uczeń posiada biegłą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zna elementy dzieła muzycznego i potrafi je rozpoznać w słuchanych przykładach i wskazać w swoich utworach. - zna grupy instrumentów, potrafi rozpoznawać instrumenty po wyglądzie oraz rozpoznać je po brzmieniu , zna skróty nazw stosowane w partyturze. - potrafi wymienić zespoły kameralne i orkiestrowe. - potrafi wymienić i ogólnie charakteryzować omawiane epoki (zna nazwy epok, przybliżony czas trwania, najważniejsze cechy. - potrafi określić cechy chorału gregoriańskiego. - potrafi podać ramy czasowe baroku, zna jego cechy, zna formy powstałe w epoce baroku (kantata, oratorium, pasja, msza, opera, koncert solowy, concerto grosso, fuga, suita). - zna podstawowe wiadomości o kompozytorach (J. S. Bacha , G. F. Haendla, A. Vivaldiego. - zna nazwy, rozróżnia zespoły słuchając nagrań, potrafi wymienić instrumenty orkiestry symfonicznej, wie jaki jest jej układ. - potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować zawody związane z muzyką (muzyk instrumentalista, muzyk wokalista, dyrygent, kompozytor, lutnik, reżyser dźwięku) - bezbłędnie zalicza wszystkie wymienione powyżej zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy - systematycznie przygotowuje się do lekcji - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze - aktywnie uczestniczy w lekcji - uczestniczy koncertach oraz słucha nagrań muzycznych w domu Ocena dobra: - uczeń w stopniu dobrym posiada wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zalicza wszystkie omawiane zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne w skali procentowej 84%- 65% - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy - systematycznie przygotowuje się do lekcji - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze - uczestniczy w prowadzonej lekcji, a także w koncertach i audycjach - słucha nagrań muzycznych w domu Ocena dostateczna: - Uczeń posiada zadowalającą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zadowalająco zalicza omawiane działy materiału poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne w skali procentowej 64%- 50% - zadowalające przygotowanie do lekcji, co umożliwia uczniowi rozumienie realizowanych zagadnień programowych - prowadzi zeszyt przedmiotowy - uczestniczył co najmniej w 1 koncercie w semestrze Ocena dopuszczająca: - uczeń posiada mały zasób wiedzy w zakresie programu nauczania w danej klasie; - treści określone podstawa programową realizuje tylko z pomocą nauczyciela - prace klasowe pisemne realizuje tylko w skali 49 %- 35%, nie potrafi pozytywnie zaliczyć wszystkich omawianych działów materiału - nie wykazuje aktywności na lekcjach oraz chęci w przezwyciężaniu trudności - nie starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy Ocena niedostateczna: - uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności określonych podstawą programową - nie realizuje minimum programowego - nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela wykonać zadania o niewielkim stopniu trudności - zna wybiórczo treści określone dla oceny dostatecznej (minimum programowe) - nie jest zainteresowany przedmiotem, nie bierze udziału w koncertach - ocena ta nie promuję ucznia do następnej klasy. Klasa VI/6 i IV/4 - Trzeci rok nauczania 1. Muzyka klasyków wiedeńskich: - Józef Haydn - Wolfgang Amadeusz Mozart - Ludwig van Beethoven 2. Budowa symfonii klasycznej 3. Budowa koncertu klasycznej 4. Muzyka w epoce romantyzmu: - rozwój utworów lirycznych na instrumenty solowe: nokturn, impromptu, kołysanka - utwory o budowie swobodnej: ballada, scherzo, fantazja, rapsodia - utwory solowe o charakterze wirtuozowskim: preludium, etiuda, kaprys - forma poematu symfonicznego 5. Kompozytorzy epoki romantyzmu: - Fr. Schubert, F. Chopin, H. Wieniawski, St. Moniuszko, P. Czajkowski G. Verdi 6. Kompozytorzy przełomu XIX i XX wieku: - C. Debussy i M. Ravel – przedstawiciele impresjonizmu - M. Karłowicz – polski twórca poematów symfonicznych - K. Szymanowski - przedstawiciel grupy Młoda Polska 7. Formy oprócz opery i baletu: - operetka i musical 8. Wybitni twórcy XX wieku: - B. Bartók, I. Strawiński, S. Prokofiew 9. Instrumenty elektroniczne i elektryczne 10. Polscy kompozytorzy współcześni: życie i twórczość - Grażyna Bacewicz - Witold Lutosławski - Krzysztof Penderecki - Henryk Mikołaj Górecki - Wojciech Kilar 11. Najważniejsze wydarzenia muzyczne: - festiwale, konkursy (sławni wirtuozi i dyrygenci) Ocena celująca: Ocenę taką otrzymuje uczeń, który potrafi to co na ocenę „bardzo dobrą” i ponadto: - bierze czynny udział w konkursach szkolnych (np. wiedzy o kompozytorach), pozaszkolnych i regionalnych organizowanych przez CEA – zdobywa przynajmniej wyróżnienie - świetnie opanował wiadomości klasy VI/6 i IV/4 - jego wiedza i umiejętności wykraczają poza program klasy VI/ 6 i IV/4 - potrafi biegle zastosować wiedzę na lekcjach powtórzeniowych i sprawdzianach teoretyczno- słuchowych - systematycznie przygotowuje się do lekcji - samodzielnie realizuje dodatkowe zadania - uczestniczy koncertach oraz słucha nagrań muzycznych w domu - wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy Ocena bardzo dobra: Uczeń posiada biegłą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - potrafi określić ramy czasowe klasycyzmu, zna jego cechy, czym się charakteryzuje forma sonatowa. - zna gatunki muzyczne: sonata, koncert solowy, symfonia, utwory kameralne, potrafi je rozróżnić słuchowo i wie które spośród granych przez niego utworów powstały w klasycyzmie. - zna życiorys i twórczość W. A. Mozarta, L. van Beethovena, J. Haydna - potrafi określić ramy czasowe romantyzmu, cechy stylu, kompozytorów- wirtuozów. - zna gatunki powstałe w romantyzmie, potrafi je rozróżnić słuchowo. - zna kierunki XX wieku i ich kompozytorów. - zna muzykę polską i ich kompozytorów m. in. F. Chopina , St. Moniuszko, H. Wieniawskiego, I J. Paderewskiego, K. Szymanowskiego, - potrafi wymienić i ogólnie charakteryzować twórczość poznanych kompozytorów muzyki współczesnej: G. Bacewicz , W. Lutosławskiego, W. Kilara, H. M. Góreckiego, K. Pendereckiego. - zna i potrafi wymienić najważniejsze festiwale i konkursy muzyczne - potrafi korzystać ze wskazanych tradycyjnych i multimedialnych zbiorów literatury muzycznej, oprogramowania komputerowego wspomagającego naukę i rozwój kompetencji muzycznych - bezbłędnie zalicza wszystkie wymienione powyżej zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy - systematycznie przygotowuje się do lekcji - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze - aktywnie uczestniczy w lekcji Ocena dobra: - uczeń w stopniu dobrym posiada wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zalicza wszystkie omawiane zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne w skali procentowej 84%- 65% - rozpoznaje podstawowe formy muzyczne na podstawie słuchanych przykładów muzycznych - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy - systematycznie przygotowuje się do lekcji - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze - uczestniczy w prowadzonej lekcji, a także w koncertach i audycjach Ocena dostateczna: - Uczeń posiada zadowalającą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie; - zadowalająco zalicza omawiane działy materiału poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne w skali procentowej 64%- 50% - wykazuje ogólną znajomość podstawowych form muzycznych - zadowalające przygotowanie do lekcji, co umożliwia uczniowi rozumienie realizowanych zagadnień programowych - prowadzi zeszyt przedmiotowy - uczestniczył co najmniej w 1 koncercie w semestrze Ocena dopuszczająca: - uczeń posiada mały zasób wiedzy w zakresie programu nauczania w danej klasie; - treści określone podstawa programową realizuje tylko z pomocą nauczyciela - z pomocą nauczyciela potrafi określić formę utworu ( jednoczęściowa, ABA, rondo, wariacje), wymienić głosy ludzkie, kompozytorów epoki - prace klasowe pisemne realizuje tylko w skali 49 %- 35%, nie potrafi pozytywnie zaliczyćwszystkich omawianych działów materiału - nie wykazuje aktywności na lekcjach oraz chęci w przezwyciężaniu trudności - nie starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy Ocena niedostateczna: - uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności określonych podstawą programową - nie realizuje minimum programowego - nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela wykonać zadania o niewielkim stopniu trudności - zna wybiórczo treści określone dla oceny dostatecznej (minimum programowe) - nie jest zainteresowany przedmiotem, nie bierze udziału w koncertach - ocena ta nie promuję ucznia do następnej klasy. 2. Wymogi edukacyjne z przedmiotu AUDYCJE MUZYCZNE dla uczniów klasy IV/4
opracowanie mgr Maria Jankowska
I WIEDZA PRZEDMIOTOWA
II UTWORY DO SŁUCHANIA / tzw. „ Żelazny repertuar” / / klasy II/4 i III/4 – patrz załącznik nr. 1 /
III ZADANIA DOMOWE I semestr Napisz sprawozdanie lub recenzję z uczestnictwa w koncercie lub innej imprezie artystycznej udokumentuj programem lub folderem. II semestr Napisz własne wariacje na zadany temat muzyczny.
- opanował wymogi na ocenę „bardzo dobrą”, - rozpoznaje utwory z literatury muzycznej dla poszczególnych epok muzycznych w zakresie szerszym, niż z tzw. ”żelaznego repertuaru” dla klas II – IV/4, - bierze czynny udział w konkursach szkolnych ( np. wiedzy o kompozytorach ) pozaszkolnych i regionalnych organizowanych przez CEA, gdzie zdobywa przynajmniej wyróżnienie, - świetnie opanował wiadomości klasy IV/4 - jego wiedza i umiejętności wykraczają poza program klasy IV/4 - potrafi biegle zastosować wiedzę na lekcjach powtórzeniowych i sprawdzianach teoretyczno – słuchowych, potrafi korelować wiedzą międzyprzedmiotową, - systematycznie przygotowuje się do lekcji, - samodzielnie realizuje dodatkowe zadania, - uczestniczy w koncertach oraz słucha nagrań muzycznych w domu/ Szkolny Konkurs Melomana/, - jest laureatem Szkolnego Konkursu Melomana - wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy, - uzyskuje nagrody lub wyróżnienia w szkolnych lub międzyszkolnych konkursach wiedzy o kompozytorach / I. J. Paderewski, S. Moniuszko /
- posiada biegłą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie, - potrafi określić ramy czasowe klasycyzmu, zna jego cechy, - wie, czym się charakteryzuje forma sonatowa i forma allegra sonatowego, - zna gatunki muzyczne: sonata, koncert solowy, symfonia, utwory kameralne, potrafi je rozróżnić słuchowo oraz wie, które z pośród granych przez niego utworów powstały w klasycyzmie – czyli potrafi korelować wiedzą między przedmiotową, - zna życiorys i twórczość W.A. Mozarta, L.van Beethovena, J. Haydna, - potrafi określić ramy czasowe romantyzmu, cechy stylu, wymienić kompozytorów – wirtuozów, - posiada wiedzę na temat formy poematu symfonicznego i pieśni romantycznej, - zna gatunki powstałe w romantyzmie, potrafi je rozróżnić słuchowo, - zna kierunki XX wieku i ich kompozytorów / C. Debussy, M. Ravel, I. Stawiński, - wie, co oznacza skala całotonowa i dodekafoniczna, - zna muzykę polską i kompozytorów min. F. Chopina, S. Moniuszko, H.Wieniawskiego, I. J. Paderewskiego, K. Szymanowskiego, - potrafi wymienić i ogólnie charakteryzować twórczość poznanych kompozytorów polskiej muzyki współczesnej: W. Lutosławski, W. Kilara, H. M. Góreckiego,K. Pendereckiego, - zna i potrafi wymienić najważniejsze festiwale i konkursy ,muzyczne, - potrafi korzystać ze wskazanych tradycyjnych i multimedialnych zbiorów literatury muzycznej, oprogramowania komputerowego wspomagającego naukę i rozwój kompetencji muzycznych, - bezbłędnie zalicza wszystkie wymienione powyżej zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne, - rozpoznaje na poziomie 85% utwory z tzw. ”żelaznego repertuaru” dla klas II-IV/4 - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy, - systematycznie przygotowuje się do lekcji, zalicza zadania domowe 1x w semestrze, - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze, - aktywnie uczestniczy w koncertach, słucha nagrań w domu / Szkolny Konkurs Melomana /
- w stopniu dobrym posiada wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie, - zna cechy i przedstawicieli muzyki klasycznej, romantycznej i współczesnej, - zalicza wszystkie omawiane zagadnienia poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe i ustne / w tym utwory do słuchania z tzw. „żelaznego repertuaru” dla klas II – IV/4/ w skali procentowej 84% - 65%, - posiada wiedzę nt. form muzycznych / sonata, allegro sonatowe, poemat symfoniczny / pieśń romantyczna, - rozpoznaje poznane formy muzyczne na podstawie słuchanych przykładów muzycznych, - zna życiorys i twórczość W.A. Mozarta, F. Chopina, I.J. Paderewskiego, - prawidłowo prowadzi zeszyt przedmiotowy, - systematycznie przygotowuje się do lekcji, zalicza zadania domowe 1x w semestrze, - przynosi na zajęcia potrzebne materiały pomocnicze, - uczestniczy w koncertach i audycjach, słucha nagrań w domu / Szkolny Konkurs Melomana /
- posiada zadawalającą wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania w danej klasie, - określa ramy czasowe poznanych epok muzycznych i wymienia najważniejszych przedstawicieli, - zadawalająco zalicza omawiane działy materiału poprzez sprawdziany pisemne, słuchowe / w tym utwory do słuchania z tzw. „żelaznego repertuaru” dla klas II – IV/4/ i ustne w skali procentowej 64% - 50%, - wykazuje ogólną znajomość poznanych form muzycznych / sonata, allegro sonatowe / - posiada zadawalające przygotowanie do lekcji, co umożliwia uczniowi rozumienie realizowanych zagadnień programowych, - prowadzi zeszyt przedmiotowy, - uczestniczy co najmniej w jednym koncercie w semestrze, - zalicza na ocenę dostateczną prace pisemne / w tym zadanie domowe /,
- posiada mały zasób wiedzy w zakresie programu nauczania w danej klasie, - treści określone podstawą programową realizuje tylko z pomocą nauczyciela, - z pomocą nauczyciela potrafi określić formę utworu z klas programowych niższych ( budowa okresowa, rondo, wariacje), wymienić głosy ludzkie, kompozytorów poznanych epok, - prace klasowe pisemne realizuje tylko w skali 49% - 35%, nie potrafi pozytywnie zaliczyć wszystkich omawianych działów materiału, z zadania domowego otrzymał ocenę dopuszczającą, - nie wykazuje aktywności na lekcjach oraz chęci w przezwyciężaniu trudności, - niestarannie prowadzi zeszyt przedmiotowy, - wykazuje brak zainteresowania uczestniczeniem w koncertach organizowanych przez szkołę, - nie bierze udziału w Szkolnym Konkursie Melomana.
- nie opanował wiedzy i umiejętności określonych podstawą programową, - nie realizuje minimum programowego, - nie zalicza pozytywnie pisemnych kartkówek i sprawdzianów / poniżej 35% poprawnych odpowiedzi /, - nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela wykonać zadania o niewielkim stopniu trudności, - zna tylko wybiórczo treści określone dla oceny dostatecznej / minimum programowe / - nie jest zainteresowany przedmiotem, nie bierze udziału w koncertach organizowanych przez szkołę, - nie wywiązuje się z obowiązków uczniowskich / opuszcza zajęcia, nie wykonuje zadań domowych /
|